شناسهٔ خبر: 66340 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس اعلام کرد:

برآورد بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان خسارت در حوزه جاده و ریل/ ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در سیل اخیر آسیب دید

اسلامی در مجلس وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق گزارش‌های به دست آمده ۱۴ هزار کیلومتر از جاده‌های فرعی و روستایی کشورمان آسیب دیده‌اند و طبق برآوردهای صورت گرفته شاهد بیش از ۳۵۲۰ میلیارد تومان خسارت از سیل اخیردر حوزه جاده، ریل و ابنیه‌ها هستیم. بازسازی‌ها بلافاصله بعد از فروکش کردن شروع شده و انتظار می‌رود منابع لازم در اختیار قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز جهت ارائه گزارش از سیل اخیر و میزان آسیب های وارده به سیستم حمل و نقل و ابنیه های فنی در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس در این خصوص اظهار کرد: طبق آمار و گزارش‌های واصله در سیل اخیر و بررسی‌های صورت گرفته ۱۴هزار کیلومتر از جاده‌های فرعی و روستایی کشورمان دچار آسیب شدند. این آسیب‌ها از نوع آبشستگی، آب‌بردگی، فرونشست، ریزش کوه، لغزش زمین و یا رانش بوده است.

وی ادامه داد: در این مقطع بیش از ۱۰هزار و ۹۰۰ ابنیه فنی ما که شامل آب نما، آب روها و انواع پل‌ها هستند دچار آسیب و یا تخریب شدند. در بررسی صورت گرفته ۷۲۵ پل تخریب شده و میزان باقی مانده از ابنیه‌ها آسیب‌های جدی داشته‌اند.

محمد اسلامی با تاکید بر اینکه بارش‌های اخیر باعث فعال شدن چشمه‌سارها و چشمه‌هایی که سال‌ها خشک بوده‌اند، شده و این موضوع آسیب‌پذیری به جاده‌ها را به میزان زیادی افزایش داده است، گفت: نکته مهمی که باید در این زمینه به آن توجه داشت این است که در استان‌هایی مثل گلستان و لرستان حجم آبی که روان شد سه برابر دوره بلند مدت بود.

وی ادامه داد: به همین خاطر بود که در تصاویر و گزارش‌هایی که ارائه و یا در فضای مجازی منتشر می‌شد شاهد این بودیم که حجم سنگینی آب از روی پل‌ها عبور می‌کرد. این موضوع نشان دهنده این است که حجم دبی امروز در رودخانه‌ها بیش از حجمی بود که برای آن‌ پل‌ها در نظر گرفته شده بودند و این مساله به خصوص در رودخانه‌هایی مثل کشکان و سیمنه دیده شد.

این وزیر کابینه دولت تدبیر و امید افزود: یکی دیگر از موارد مهم آسیب‌های جدی بود که به جاده‌های کشور همچون پلدختر وارد شد. طبق گزارش‌ها از ۱۰۸ کیلومتری که این جاده دارد بیش از ۴۰ کیلومتر آن آسیب جدی دیده است که ۲۸ کیلومتر آن قابلیت بازسازی اساسی داشته و در ۱۲ کیلومتر آن باید جاده جدید احداث شود.

محمد اسلامی با اشاره به حوزه ریلی و خسارات وارد شده به حمل و نقل ریلی کشور در سیل اخیر اظهار کرد: در بحث ریلی نکته مهم و حائز اهمیت این بود که با خسارت‌های وارد شده به خطوط ریلی همچنان استفاده فعال صورت گرفت و ایمنی آنها برقرار شد و در مورد بعد با این فعالیت امکان خدمت‌رسانی و کمک‌های امدادی فراهم شود. با این حال در مجموع بیش از ۳۵۲۰ میلیارد تومان خسارت در جاده‌ها، حوزه ریلی و پل‌ها برآورد شده است.

وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس درخصوص آسیب‌های وارد شده سیل اخیر به خانه‌های مردم در استان‌های سیل‌زده اظهار کرد: در این مقطع طبق گزارش اعلام شده ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاها آسیب دیده‌اند. از این میزان ۵۰ هزار واحد باید احداث مجدد شوند و ۱۰۰ هزار واحد هم نیاز به بازسازی و تعمیر دارند.

وی ادامه داد: نیروهای وزارت راه و شهرسازی، پیمانکاران بخش خصوصی و همچنین نیروهای مسلح نقش بسزا و قابل ملاحظه‌ای در امدادرسانی داشتند و از همان لحظه‌ای که سیلاب فروکش کرد کار بازسازی‌ها آغاز شد. در همین زمینه انتظار داریم که منابع لازم برای این بازسازی‌ها تامین و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

محمد اسلامی درادامه در صحن علنی مجلس اشاره‌ای به فعالیت نوروزی بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی به خصوص در شرایط جوی به وجود آمده در کشور داشت و تصریح کرد: در نوروز ۹۸ به رغم وقایع رخ داده طبق گزارش‌های به دست آمده سفرها در کشورها برقرار بود و همکاران‌مان مدیریت لازم را داشتند.

وی ادامه داد: در این مدت سفرهای نوروزی حدود ۴۵ میلیون سفر با سواری، ۷.۳ میلیون با اتوبوس و وسایل کرایه‌ای ثبت شد. در بخش هوایی ۳.۵ میلیون نفر با هواپیما، در بخش ریلی ۲ میلیون و ۱۰۰هزار با قطار و در حوزه دریایی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار از خدمات ارائه شده بهره‌مند شدند و بخش خصوصی در این میزان نقش ارزنده‌ای را ایفا کرد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: موضوع مهمی که امروز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و در شورایعالی شهرسازی به آن خواهیم پرداخت، جانمایی شهرها، روستاها و حریم رودخانه‌هاست. با توجه به مطالعات هیدرولوژیکی که قبلا وجود داشت موارد بررسی شده تا مشخص شود چقدر با دبی جدید که دریافت شده انطباق دارد تا به این طریق در مفروضات مهندسی‌مان بازنگری داشته باشیم. نکته مهم دیگر حریم رودخانه‌ها و آزادسازی آن‌ها برای حرکت آب است که ابنیه‌های فنی ما را دچار آسیب نکند.